Mărturii

Omul și Dirijorul: Aprecieri din Presă, Interviuri, Scrisori și Dedicații.

GG ca persoană

„Rareori ni se întâmplă să întâlnim un om în care se îmbină așa de fericit talentul, imaginația artistică, bunătatea excepțională, delicatețea, umanismul în cel mai bun înțeles al cuvântului, simțul umorului și o vioiciune nemaipomenită a caracterului, care revarsă o anumită lumină intensă, interioară […] Făcând amândoi parte din juriul concursurilor internaționale, admiram atitudinea lui părintească și plină de grijă față de tinerii artiști, pornirea sa de a ajuta pe toți cei care meritau să pășească pe calea largă a solisticii”.

David Oistrakh (1908-1974) – violonist rus. A fost unul dintre violoniștii emblematici ai secolului XX. A colaborat cu cele mai bune orchestre și cei mai mari dirijori ai vremii. I-au fost dedicate lucrări precum Concertul pentru vioară și orchestră de Dmitri Șostakovici sau Concertul pentru vioară și orchestră de Aram Haciaturian.

27.11.1964 - Scrisoare Arhiva G.G. – Viorel Cosma – Mărturii în contemporaneitate, pag. 61.

„Aici, la Leningrad, ne-am întâlnit ca niște vechi prieteni și în discuțiile pe care le-am avut, mi s-a dezvăluit și mai mult imaginea marelui artist umanist, a dirijorului impresionant de binevoitor și atent față de oameni și îndrăgostit de muzică”.

Evgheni Mravinski (1903-1988) – dirijor rus, unul dintre cei mai mari dirijori ai tuturor timpurilor. A fost dirijor principal al Filarmonicii din Leningrad timp de 50 de ani (1938-1988) și a întreprins alături de această orchestră turnee în Finlanda, Cehia, Regatul Unit, Germania. În ciuda faptului că a traversat perioade foarte grele din punct de vedere socio-politic, a reușit să aducă această orchestră la cel mai înalt nivel. De menționat faptul că Mravinski a dirijat majoritatea simfoniilor lui Dmitri Șostakovici și Serghei Prokofiev în primă audiție absolută.

Sursă: Viorel Cosma – Mărturii în contemporaneitate, pag. 62-63.

„Pe lângă toată muzica, George Georgescu era cunoscător al sufletului”

Valentin Gheorghiu (1928-2023) – pianist și compozitor român. A debutat la vârsta de 15 ani la Ateneul Român în compania Filarmonicii din București, sub bagheta lui George Georgescu.  Devine solistul Filarmonicii în 1950. În afara activității concertistice din țară, Valentin Gheorghiu a întreprins turnee în Anglia, Franța, Spania, Germania, Austria, Statele Unite ale Americii, Israel, Japonia etc.

Sursă: Interviu Ioana Georgescu-Răileanu, arhiva G.G, martie 2023.

„Câtă admirație pentru enormul său talent și pentru darurile lui de inimă, pentru caracterul lui, câtă generozitate, câtă finețe și câtă înțelegere a avut pentru emoția ce încercam, eu, un băiat de 18 ani, care se prezenta pentru prima oară ca solist, cu o astfel de orchestră, în fața unui mare public de importanță internațională. Aceste impresii nu se uită niciodată în viață, și sentimentul de profundă recunoștință rămâne statornic în inimă pentru totdeauna”.

Antonio Janigro (1918-1989) – violoncelist, profesor și dirijor italian. A avut o bogată carieră solistică, a concertat în cele mai importante centre muzicale. A fondat un reputat ansamblu cameral – The Zagreb Soloists. A dirijat orchestre din Zagreb, Salzburg, Düsseldorf, Milano.

Sursă: Viorel Cosma – Mărturii în contemporaneitate, pag. 72.

„George Georgescu avea un tact extraordinar. Când se greșea la repetiții spunea: Vă rog, a fost bine, dar hai să o facem foarte bine! Niciodată nu a jignit pe nimeni, încât orchestra îl diviniza. Nu a fost niciun dirijor român așa de iubit ca George Georgescu”.

Doru Popovici (1932-2019) – compozitor român, colaborator permanent al Radiodifuziunii Române și profesor la Universitatea Națională de muzică din București. A fost membru SACEM din Paris și preşedintele Soc. MUZICA din Bucureşti (1972).

Sursă: Interviu Denisa Theodoru, Arhiva G.G., noiembrie 2011.

„George Georgescu rămâne prezent, viu și păstrează acea influență unică asupra urmașilor săi. E, poate, una dintre cele mai frumoase forme de glorie.”

Nadia Boulanger (1887-1979) – dirijor, pianist și compozitor francez. A fost mentorul muzicienilor de top ai secolului XX precum George Gershwin, Aaron Copland, Philip Glass, Quincy Jones, Dinu Lipatti, Igor Markevitch, Astor Piazzolla, Daniel Barenboim etc. A condus orchestre precum New York Philharmonic Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, Hallé Orchestra of Manchester, BBC Symphony Orchestra. A predat la Conservatorul American la Fontainebleau.

Sursă: Scrisoare Arhiva G.G. – 9.09.1965.

„George Georgescu este muzica însăși, într-o formă umană”.

Pablo Casals (1876-1973) - violoncelist, compozitor și dirijor spaniol. Cu studii la Barcelona, Madrid și Paris; Casals a rămas cunscut drept unul din cei mai mari violonceliști ai secolului XX. A susținut concerte în Europa și America iar în 1919 a înființat o orchestră ce i-a purtat numele. În 1955 a inaugurat prestigiosul Festival Casals de la Puerto Rico. De menționat că în prezent sunt organizate astfel de manifestări în memoria lui Casals și în Spania (Barcelona), Franța (Prades), Germania (Kronberg), Statele Unite (New York), Japonia (Tokyo). Numele lui Pablo Casals rămâne în strânsă legătură cu Suitele pentru violoncel de Johann Sebastian Bach, cărora le-a conferit o interpretare ce a rămas de referință.

Sursă: Pablo Casals, titlu nespecificat, în „Contemporanul”, nr. 36 (830) din 7.11.1962, pag. 6.

„Cum aș putea uita ce-mi aducea căldura entuziasmului său atât de prețios, atât mie cât și camarazilor mei, în epoca deja îndepărtată a „Grupului celor șase” al nostru?”

Georges Auric (1899-1983) – compozitor francez, președintele Societății SACEM și directorul Operei din Paris. Auric a făcut parte din „Grupul celor Șase” alături de Louis Durey (1888–1979), Arthur Honegger (1892–1955), Darius Milhaud (1892–1974), Francis Poulenc (1899–1963) și Germaine Tailleferre (1892–1983). De menționat este și legătura sa cu poetul francez Jean Cocteau (1889-1963), pe ale cărui versuri a compus muzică.

Sursă: V. Cosma , Mărturii în contemporaneitate,  pagina 178.

„În întreaga mea viață nu am întâlnit o ființă mai completă, cu un așa simț artistic. O persoană deosebit de gentilă, călduroasă și înțelegătoare. Sensibilitatea sa, stăpânirea de sine și un temperament exploziv îi permiteau să facă să reiasă toate stările sufletești ale compozitorului interpretat”.

H. Szeryng (1918-1988) – violonist polonez de naționalitate mexicană. Unul dintre cei mai mari violoniști ai secolului XX, Szeryng și-a făcut debutul cu Orchestra Filarmonică din Varșovia, sub bagheta lui George Georgescu. În 1966 a fost desemnat director onorific al Conservatorului din Mexic și în onoarea lui, s-a fondat, tot în Mexic, Festivalul Henryk Szeryng.

Sursă: V. Cosma, Mărturii în contemporaneitate, pag. 71.

„[…] Maestrul Georgescu a fost pentru mine și pentru alții ca un al doilea părinte. […] Știa să vorbească cu oamenii, era iubit, toată lumea îl adora. Era un om vesel, un om tonic, jovial, totdeauna bine dispus. […] Noi, cei tineri, am avut foarte multe lucruri de învățat de la maestrul Georgescu. Aceste învățăminte ne-au folosit și în cariera muzicală dar și în felul de a ne comporta cu ceilalți. […].

Ștefan Gheorghiu (1926-2010) – a fost unul dintre cei mai apreciați violoniști români. A studiat la București și Paris și, ulterior, s-a perfecționat sub îndrumarea unor profesori importanți, precum Maurice Hewitt, Vasile Filip și Garabet Avachian. A participat, de asemenea, la cursuri de măiestrie artistică susținute de David Oistrakh la Moscova. În lunga sa carieră muzicală, a susținut peste 2000 de concerte în țară și străinătate, în colaborare cu mari dirijori precum George Georgescu, Constantin Silvestri, Mihai Brediceanu, Franz Konwitschny și Kiril Kondrașin.

Sursă: Interviu Arhiva George Georgescu, 2002.

„România înseamnă pentru mine George Georgescu, acest mare artist și mare prieten cu care este întotdeauna o desfătare să poți cânta”.

Sviatoslav Richter (1915-1997) – pianist ucrainean/rus. Unul dintre cei mai mari pianiști ai secolului XX, recunoscut pentru virtuozitatea sa și pentru profunzimea interpretării.

Sursă: Viorel Cosma – în „Contemporanul” nr. 36, 8 septembrie 1961.

„[…] A sosit apoi George Georgescu la pupitrul Filarmonicii. Văzusem pe toți dirijorii mari ai vremii, dar nici unul nu trăia și nu juca cu ultima fibră a nervilor sensul simfonic ca această statură de o eleganță și de o mâlădiere muzicală inegalabile. Richard Strauss însuși dădea din loja lui semnalul furtunilor de aplauze […].

Nichifor Crainic (1889-1972) –  scriitor, filozof și jurnalist român. În 1940 a fost ales membru al Academiei Române.

Sursă: Nichifor Crainic – Zile albe, zile negre. Memorii, Editura Floare Albă de Colț, București, 2015, pag. 166.

Stil și interpretare

George Georgescu cu orchestra

George Georgescu cu soliști

Aportul lui George Georgescu